Het reinigen en desinfecteren van kritische zones wordt nog vaak zelf gedaan, door de cleanroom operatoren of door een intern schoonmaakteam. Waarom wordt dit nog zelf gedaan? Het antwoord dat daarop volgt “Omdat het zo kritisch is”. Klopt! Het reinigen in cleanrooms is heel kritisch, want een contaminatie in de cleanroom kan rechtstreeks impact op het geproduceerd product hebben.

Maar het reinigen van de cleanrooms is geen core business voor een producent van geneesmiddelen. Als je het model van Geoffrey Moore uit “Dealing with Darwin ” toepast, op de activiteit, dan besluit je al snel dat het reinigen van cleanrooms “context” is, geen onderdeel is van je missie waardoor deze activiteit “uitbesteed” moet worden om concurrentieel te kunnen blijven op de markt.

Strategisch model van Geoffrey Moore

Uiteraard besteed je deze kritische taak best uit aan een specialist, iemand waarvan het schoonmaken in kritische zones wel een core business activiteit is.

Het reinigen en desinfecteren van cleanrooms is echt vakmanschap waarbij expertise en deskundigheid nodig zijn. Het moet uitgevoerd worden door echte vakmensen die door vakmensen aangestuurd worden om tot het beste resultaat te komen. Je hebt hierbij een partij nodig met dezelfde professionele en intentionele achtergrond, een partij die de sector kent en weet wat de gevoeligheden zijn. Op deze manier ga je een samenwerking aan waarbij gebruik kan gemaakt worden van elkaars kennis en kunde om zo tot een optimaal resultaat te komen.

De voordelen op een rij

Hierbij de voordelen op een rij waardoor het operationeel proces wordt geoptimaliseerd:

  • Juiste profielen worden ingezet voor het reinigen en desinfecteren van de cleanrooms, waardoor eigen medewerkers, hogere profielen zich kunnen focussen op de core business activiteit. Dit stimuleert bovendien het behouden van de hogere profielen in tijden waar “a war for talent” woedt.
  • Continuïteit wordt gewaarborgd door de externe partner zonder dat je er zelf tijd in moet steken.
  • Uitvoering door gekwalificeerde profielen, die steeds up te date zijn met de best practices.
  • Een volwaardige partner die de juiste governance structuur opzet om de communicatie optimaal te houden en daarenboven meedenkt op strategisch niveau om continu verbeteringen door te voeren.

Het uitbesteden van de schoonmaak van cleanrooms is het resultaat van een strategische beslissing. Samen met je partner stel je een transitie plan op voor een vlekkeloze overgang naar outsourcing.

TRU Cleanroom Cleaning is de partner die dit plan kan opzetten en realiseren. Vragen? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.

 

Start typing and press Enter to search