De concurrentie zit niet stil, technologie is voortdurend in beweging en klanten verlangen almaar meer. Geen wonder dus dat u op zoek bent naar opportuniteiten voor uw organisatie. Het doel? De productiviteit in uw bedrijf verhogen en de kosten reduceren.

Maar hoe begint u daaraan? Op welke vlakken kunt u veranderingen doorvoeren en welke hervormingen zijn echt nuttig? Eén ding staat vast: uw team moet niet harder maar vooral slimmer werken. Ons gouden advies: bekijk welke taken u kunt uitbesteden.

Durf standaardprocedures in vraag te stellen

Omdat iets altijd zo geweest is, hoeft het niet voor altijd zo te blijven. Start met een analyse van uw processen om te bepalen welke activiteiten tot uw corebusiness behoren en welke niet. Het strategische model van Geoffrey Moore kan u daarbij helpen:

 

Stel uzelf deze vragen:

  • Welke taken nemen mijn productieoperatoren op?
  • Dragen al die taken bij tot de kernactiviteit van mijn bedrijf? Welke wel/niet?
  • Welke taken dragen bij tot het werkgeluk van mijn team?
  • Welke taken creëren ballast op het einde van de shift?
  • Kunnen er bepaalde taken uitbesteed worden naar lager gekwalificeerd personeel?
  • Hoe kan het productievolume stijgen?

 

Een concreet voorbeeld voor een farmaceutisch bedrijf

De taak: de cleanroom reinigen en desinfecteren

 

  • Welke taken nemen de productieoperatoren op?
    Op het einde van de werkdag reinigen en desinfecteren ze de cleanroom.

 

  • Draagt de taak bij tot de kernactiviteit van het bedrijf?
    De cleanroom reinigen en desinfecteren is belangrijk, maar het is geen kernactiviteit voor de operatoren. Zij focussen op de productie van geneesmiddelen.

 

  • Draagt de taak bij tot het werkgeluk van het team?
    Een extra batch afleveren na een productieve werkdag geeft veel voldoening. De cleanroom reinigen en desinfecteren niet.

 

  • Creëert de taak ballast op het einde van de shift?
    De operatoren staan onder veel druk om de productieplanning tot een goed einde te brengen. De cleanroom reinigen en desinfecteren behoort niet tot hun kerntaak en daardoor komt de precieze uitvoering ervan in gevaar.

 

  • Kan de taak uitbesteed worden naar lager gekwalificeerd personeel?
    Een cleanroom reinigen en desinfecteren moet heel nauwgezet gebeuren. Als deze complexe taak niet volgens de regels van de kunst uitgevoerd wordt, kan dat leiden tot grote problemen in het productieproces. Daarom is het aangewezen om deze taak uit te besteden aan gekwalificeerd personeel dat alles netjes opvolgt.

 

  • Hoe kan het productievolume stijgen?
    Door de cleanroom te laten reinigen en desinfecteren door een externe partner, hebben de productieoperatoren tijd tot het einde van hun shift om hun kerntaak uit te voeren.

 

De antwoorden op die vragen bieden een inzicht in de efficiëntie van uw organisatie, waardoor u uw opportuniteiten duidelijk kunt definiëren.

De opportuniteiten in dit voorbeeld als u uw cleanroom laat reinigen door een externe partner:

  • Meer productiviteit en voldoening
    De productieoperatoren hebben meer tijd om hun kernactiviteit tot een goed einde te brengen. Daardoor stijgt niet alleen de productiviteit van het team maar ook het werkgeluk.
  • Zekerheid over een perfect gereinigde cleanroom
    Als de reiniging niet correct verloopt, is er een risico dat de omgevingsstalen van de cleanroom leiden tot overschrijdingen op de limiet. Dat proces komt soms pas weken na de staalafname aan het licht. De externe specialisten volgen een vast protocol waardoor iedereen gerust kan zijn.
  • Continuïteit en kwaliteit gegarandeerd
    De cleanroom cleaners worden specifiek geselecteerd op hun profiel. Na een intens trainingsproces – zowel in de cleanroom ter plaatse als daarbuiten – waken de cleanroom cleaners over de hygiëne en wordt de continuïteit verzekerd.

 

Een duik in de cijfers

Deze strategische switch creëert naast een productiviteitsstijging tegelijk een financiële besparing. Iets wat u in eerste instantie misschien niet verwacht.

Een concreet voorbeeld voor hetzelfde farmaceutische bedrijf

Een cleanroom telt vijftien operatoren. Op het einde van hun shift reinigen en desinfecteren ze de cleanroom. Dat duurt dagelijks gemiddeld een uur.
De loonkost van een operator bedraagt netto gemiddeld 50 euro per uur.

15 operatoren x 1 uur per dag x 50 euro = 750 euro per dag
750 euro x 20 werkdagen = 15.000 euro per maand

De gemiste productiviteit bedraagt zo’n 13 procent.
De kost van een slechte staalafname bedraagt 1000 euro per maand .

Laat u uw cleanroom reinigen en desinfecteren door een gespecialiseerde organisatie? Dan vertrouwt u op een kleiner, getraind en efficiënt team. Reken daarvoor op zo’n 7900 euro per maand.

15.000 euro – 7900 euro = 7100 euro

Conclusie? U bespaart maandelijks 7100 euro.

 

Win-win-win-winsituatie

Een succesvol team werkt agile. Door wendbaar en flexibel te plannen, na te denken en uit te voeren, kan een bedrijf snel en effectief inspelen op wijzigingen. Een hoge klanttevredenheid, gelukkige medewerkers en gezonde bedrijfsresultaten staan daarbij voorop. Drie zeer concrete redenen om bepaalde taken uit te besteden!

Door uw cleanroom te laten reinigen, wint u zowel financieel als op het vlak van productiviteit. Bovendien stijgt het werkgeluk van uw medewerkers en geniet u van gemoedsrust, omdat u zeker bent dat deze gecompliceerde taak in goede handen is.

Nu bent u aan zet. Wilt u de productiecapaciteit van uw organisatie verhogen en uw cleanroom laten reinigen door een professional?
Neem dan zeker contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Start typing and press Enter to search